publications

sandra| 22 Feb 2015| 0 comments

CAROLINE BISS CAMPAIGN SPRING 2013 / STEPHEN MATTUES

 

ART DIRECTION IRIS ROMBOUTS / PHOTOGRAPHY STEPHEN MATTUES / PHOTO ASSISTANT SANDRA DECLERCK / STYLING & CASTING ELLEN MONSTREY / HAIR & MAKE-UP RUDI CREMERS FOR MAC / MODELS ELISE CROMBEZ – DOMINIQUE MODELS

 

sandra| 19 Feb 2014| 0 comments

Schermafbeelding 2014-01-24 om 21.19.40

Fabienne Delvigne heeft goed nieuws, verpakt in een enorme witte envelop met koninklijk zegel.

We ontmoeten de hoedenmaakster op de stoep voor haar atelier: waar wij net van achter ons stoffig bureau vandaan komen, is zij zomaar eventjes op de terugweg van het paleis.

Terug naar dat nieuws: de ontwerpster kreeg vanmorgen voor de zoveelste keer op rij de titel van officiële hofleverancier toegekend. Niet zo’n verrassing eigenlijk, gekroonde hoofden brengen tegenwoordig liever hun dagen door met een Fabienne Delvigne op het hoofd dan met een echte kroon.
“Voor mij is luxe niet alleen een product, het is ook een gevoel. De onverdeelde aandacht van een ontwerper, die op afspraak in hoogsteigen persoon voor je zorgt en in een intieme sfeer een creatie op maat maakt: dat is waar luxe op slaat. Het feit dat het ontwerp uniek is en je het niet moet delen met tientallen, zoniet honderden, anderen geeft een magisch gevoel.” Het moge duidelijk wezen: wie het Brusselse atelier van Fabienne Delvigne betreedt, wordt als een prinses behandeld –ook al is haar stamboom niet royaal voorzien van kroontjes…

Schermafbeelding 2014-01-24 om 21.21.03

26 jaar geleden begon Delvigne tegen alle verwachtingen in haar carrière als hoedenmaakster. In het begin werkte ze nog in haar keuken, later verhuisde ze naar een eigen atelier. Sinds twee jaar bevindt haar hoofdkwartier zich in een statig pand in de Brusselse André Fauchille straat.
In een gezellig salon ontvangt ze klanten, een ruimte die meteen haar oog voor detail weerspiegelt. Uitzinnige veren, schattige cloches en viriele panama’s tonen je wat ze kan. Een reeks foto’s op de vensterbank laat zien wie dat reeds mocht ondervinden. Wij zijn fan van de tafeltjes, gemaakt uit hoedendozen.

Schermafbeelding 2014-01-24 om 21.23.31

Schermafbeelding 2014-01-24 om 21.23.15

Schermafbeelding 2014-01-24 om 21.22.52

Schermafbeelding 2014-01-24 om 21.22.41

Hoedendozen die we achter de schermen in groten getale kunnen bewonderen. Rijen en rijen ronde trommels, speciaal voor Delvigne in het buitenland vervaardigd, stapelen zich op in haar atelier –elk bewaarder van een eigen verhaal.

Schermafbeelding 2014-01-24 om 21.26.48

Schermafbeelding 2014-01-24 om 21.25.02

Schermafbeelding 2014-01-24 om 21.25.20

Tot onze grote verbazing ontdekken we dat de ontwerpster een model naar ons vernoemde: “De ELLE capelline ligt perfect in lijn met jullie stijl: extreem vrouwelijk en elegant, maar tegelijk ontspannen en fris.” We gaan er zowaar van blozen…

Schermafbeelding 2014-01-03 om 15.55.09

Hoedenmakers spreken tot de verbeelding, voor velen excentriekelingen die niet altijd met de voeten op de grond staan. Dat laatste is in Delvigne’s geval nogal letterlijk het geval. We zijn nog geen vijf minuten in het atelier, of ze beklimt met haar torenhoge hakken de schappen, op zoek naar haar meest extravagante creatie: een ontploffing van veren die ze trots van op haar waggelende ladder laat zien.

Schermafbeelding 2014-01-24 om 21.28.45

Schermafbeelding 2014-01-24 om 21.28.59

Schermafbeelding 2014-01-24 om 21.29.11

“Velen beseffen niet hoeveel werk er in een hoed kruipt. Voor een basismodel ben ik al gauw drie à vier dagen aan het werk.” Het is inderdaad een beroep dat ongelooflijk veel vakmanschap vereist, getuige de niet altijd even moderne instrumenten waarmee de ontwerpster te werk gaat.

Schermafbeelding 2014-01-24 om 21.30.08

Eerst wordt de pasvorm van een hoofddeksel op een houten model gemaakt.  Pet, fez, panama, …: langs de muur volgen de vormen zich in alle soorten en maten op.

Schermafbeelding 2014-01-24 om 21.30.37

Schermafbeelding 2014-01-24 om 21.32.54

Schermafbeelding 2014-01-24 om 21.31.01

Vervolgens wordt de boord op een andere “gietvorm” vervaardigd, een tijdrovend klusje. Eens dit achter de rug is, worden pasvorm en boord samengevoegd en kunnen de “fantasietjes” worden aangebracht.

Schermafbeelding 2014-01-24 om 21.33.41

Schermafbeelding 2014-01-24 om 21.33.51

Schermafbeelding 2014-01-24 om 21.34.02

Veren, bloemen, netjes, tulle, linten,…: de mogelijkheden zijn eindeloos. Versiersels worden met authentieke instrumenten vervaardigd (“bij de gemiddelde antiquair worden deze verkocht als waren het juwelen, ik laat ze gewoon overal rondslingeren!”): met een verhitte tang “strijkt” ze bloemblaadjes in vorm.

Schermafbeelding 2014-01-24 om 21.35.55

Schermafbeelding 2014-01-24 om 21.35.42

“Het is een uitdaging om goede materialen te vinden, vaak komen die uit piepkleine boetiekjes in het buitenland. Soms koop ik stukken stof aan waaruit ik pas jaren later een ontwerp maak.” Met trends wordt dus niet al te veel rekening gehouden: “Ik volg mijn buikgevoel.”

Schermafbeelding 2014-01-24 om 21.37.06

Schermafbeelding 2014-01-24 om 21.37.30

Schermafbeelding 2014-01-24 om 21.38.41

Schermafbeelding 2014-01-24 om 21.37.18

We beseffen gaandeweg plots een ding: hier hangen geen schetsen. “Bij hoeden komen inderdaad geen schetsen te pas. Ik laat mijn klanten een foto van een basismodel zien, waarna we rechtstreeks op het hoofd aan het ontwerpen slaan.” Geen papierwerk dus? Toch wel, in een piepklein schriftje houdt de ontwerpster per klant verschillende kleurentests bij. Eens de juiste tint wordt gevonden, kan ze haar materiaal kleuren. Dat laatste gebeurt doodleuk in de wastafel van de achterkeuken.

Schermafbeelding 2014-01-24 om 21.39.54

Schermafbeelding 2014-01-24 om 21.40.07

Heel wat klinkende namen zagen in diezelfde keuken reeds hun hoed tot leven komen. De ontwerpster heeft geen favoriet, maar op basis van haar verhalen vinden wij Maximà de leukste. Nooit bang van een experiment en een grote fan van everything crazy: wij kunnen ons wel vinden in de stijlkeuzes van de Nederlandse vorstin. Zo vroeg ze voor een prinselijk huwelijk een sober hoedje bij te werken met reusachtige fazantenveren. Mooi, maar niet bepaald handig voor omstanders, al vond de koningin dat geen probleem: “Laat ze maar gekieteld worden!”

Schermafbeelding 2014-01-24 om 21.41.20

Paola is dan weer de eerste die bij Delvigne kwam aankloppen, ergens in de jaren tachtig. Een mooie herinnering aan deze band vormt het door de koningin zelf ingekaderde fotootje in het atelier. Tussen haakjes: een souvenirtje dat haar Italiaanse voorkeur voor bling weerspiegelt…

Royals, modehuizen en theatergezelschappen zijn echter niet de enigen die bij Delvigne komen aankloppen. “Steeds meer jongeren vinden ook hun weg naar mijn atelier, een evolutie die ik alleen maar kan toejuichen. Het is fout te denken dat hoeden enkel op speciale gelegenheden kunnen. Ikzelf draag er bijna altijd één en merk twee dingen op. Niet alleen geeft het een positief gevoel, ook benaderen mensen je op een andere manier. Een hoed heeft enorm veel expressieve kracht, drukt originaliteit en goed humeur uit: vrouwen zijn vriendelijk, mannen extreem galant, iedereen lacht je toe.”

Schermafbeelding 2014-01-24 om 21.42.36

Schermafbeelding 2014-01-24 om 21.42.25

Schermafbeelding 2014-01-24 om 21.42.10

“Daarom ontwerp ik ook een meer casual, betaalbare lijn: ontwerpen voor elke dag, gedragen door jonge meisjes die niet bang zijn hun ‘kokette ik’ aan het woord te laten. Mensen die hier voor het eerst komen, zijn meestal geïntimideerd en denken dat hoeden hen niet staan. Dat is onzin, iedereen staat ermee en elke hoed vertelt een ander verhaal. Op elk potje past een dekseltje en de kunst zit erin de juiste creatie voor de juiste persoon tevoorschijn te toveren.

Schermafbeelding 2014-01-24 om 21.44.51

Schermafbeelding 2014-01-24 om 21.44.15

Schermafbeelding 2014-01-24 om 21.43.50

Of er nog toekomst in de hoedendracht zit? Wees daar maar zeker van! “Mensen vragen me vaak naar bekende creaties uit het verleden, maar ik kijk liever niet teveel terug. Ik zit nu al 26 jaar in dit vak, maar de inspiratie is nog lang niet op, hoeden worden steeds meer gedragen én de projecten blijven binnenrollen!”

sandra| 23 Nov 2013| 0 comments

600x520

Je bent designliefhebber? Of toch eerder een voorliefde voor mode? Je houdt van een stevige kop koffie en een goed boek? Of wil je misschien wat groen in je woonkamer nu de winter opnieuw zijn intrede doet? The Plantshop has it all.

Wie dit jaar weinig inspiratie heeft voor kerstcadeau’s kan van 21 november tot 28 december terecht bij pop-up store The Plantshop in Antwerpen. Zoals de naam al doet vermoeden is dit niet zomaar een pop-up store, het is het resultaat van een unieke samenwerking tussen Baroness O. en Limburgs ontwerpster Sofie Claes. ‘Alweer een pop-up store?’, horen we u denken. Ja, al proberen de bezielers van The Plantshop het intussen gekende concept nog verder door te trekken. Met een meervoudig meervoudig winkelconcept, bijvoorbeeld. Naast alle items uit de webshop van Baroness O. vind je er ook magazines, kleding, en ja, zelfs kamerplanten. Op donderdagavond kan je er, mits reservering, ook een hapje eten.

ThePlantshop_01

Zowel Baroness O. als Sofie Claeys stellen in The Plantshop hun eigen capsulecollecties voor en als kers op de taart wordt dat alles aangevuld met een exclusieve lijn van zilveren lederenartikelen. ‘Voor mij was het een uitdaging om iets aanvullend te ontwerpen dat in het plaatje past van onze samenwerking. Deze creatieve kruisbestuiving heeft een inspirerende werking gehad op mij. This season, silver has it all’, aldus Sofie Claes. En dat merken we ook in het interieur van de shop: minimalistisch en geometrisch met een vleugje glitter.

ThePlantshop_02

Op de openingsavond werden ook The Plantshop Hand & Body Cream (20€) en The Plantshop Home Mist (40€) geïntroduceerd, twee ontwerpen van de hand van beide dames in collaboratie met parfumeur Louison Libertin. Deze vind je vanaf nu dus ook terug in de winkel.

ThePlantshop_03

Je hoort het, The Plantshop is een all round concept: eat, drink, read, shop! (SD)

The Plantshop 
21 november tot 28 december
Vlasmarkt 30, 2000 Antwerpen
Good to know: 23 en 24 december en 27 en 28 december is de shop ook open.

www.baronesso.com
www.wolfbysofieclaes.com

sandra| 08 Nov 2013| 0 comments

650*520

Designliefhebbers kunnen dit weekend hun hart ophalen tijdens de zevende editie van de DesignMarkt in het Gentse ICC. Deze halfjaarlijkse beurs biedt een gevarieerd aanbod aan nationaal en internationaal vintage design.

Nog steeds op zoek naar een cool vintage stuk om die saaie hoek in de woonkamer op te fleuren? Dan is de DesignMarkt de place to be. De beurs, een hot spot for cool vintage,  is intussen aan haar zevende editie toe. Eén van de thema’s van deze herfstedities is 101 Lights. Deze expo biedt een chronologisch overzicht van de meest interessante designlampen van de afgelopen eeuw. Zoals gewoonlijk kan je allerhande leuke spulletjes op de kop tikken. Van meubels tot tapijten, en zelfs juwelen, allemaal authentiek en van de hand van bekende designers.

Nieuw dit jaar is de LostNFound-collectie, een project van organisator Frederic Rozier. Tot deze collectie behoort onder meer een heruitgave van het iconische BOOMERANG tafeltje van Willy Van Der Meeren. De BOOMERANG zal worden uitgebracht in een set bestaande uit drie modulaire tafeltjes van verschillende groottes in zwart, rood en grijs. Elk tafeltje is ook afzonderlijk verkrijgbaar en dat aan een zéér redelijke prijs.
Daarnaast worden nog tal van andere ‘vergeten’ designklassiekers van de 20ste eeuw opnieuw in productie gebracht.  En design hoeft niet altijd duur te zijn, naast collector’s items vind je er ook budgetvriendelijke stukken.

Benieuwd wat jouw eigen vintage spullen echt waard zijn? Breng dan zeker een aantal foto’s mee en laat ze schatten door Frederic Rozier himself.
Bovendien kan je er het hele weekend lang ook terecht voor interieuradvies. Wie nog een tikkeltje extra inspiratie wil opdoen, kan de live performances in de White Box bijwonen. Hier zullen architecten Guillaume Van Moerkerke, Johannes Elebaut en Philip Theys  een eigen interieur samenstellen. Watch and learn!

En er is méér: DesignMarkt maakt ook nog plaats voor standen van onder andere Quinze&Milan, Galerie Rozier en Depot09.  De pop-up installation van COS, het broertje van H&M, zorgt voor een leuke afwisseling.

Krijg je van al dat speuren ook zo’n honger? In de meeting point kan je terecht voor lekkere gerechtjes die elk jaar aan het thema van de beurs worden aangepast.  Loop zeker ook even langs de stand van Pommery waar je terecht kan voor een champagne tasting.

Vergeet voor je huiswaarts trekt zeker je nieuwe aanwinsten niet te vereeuwigen in de photobooth. (sd)

AM_Designmarktmaart_01

AM_Designmarktmaart_02

LOST AND FOUND Photo Alexander Meeus

DesignMarkt FALL ’13
9 en 10 november 2013
ICC 
Citadelpark 1
9000 Gent
www.designmarkt.be

sandra| 25 Oct 2013| 0 comments

600x520

Voor één keertje mogen de beenwarmers, scrunchies en epauletten terug uit de kast, want dit najaar zorgt het Gentse Huis Van Alijn voor een heuse 80′s revival. It was acceptible in the 80′s!

Voor de tweede maal zet het Gentse volksmuseum Huis van Alijn een uniek crowdsourcingsproject op poten en vult zo de bonte collectie over het alledaagse leven in de twintigste eeuw aan. Via sociael mediakanalen Facebook, Twitter en Pinterest creëerde Het Huis Van Alijn over de afgelopen maanden een online 80′s community waar ook jij deel van kan uitmaken door persoonlijke herinneringen aan de jaren ’80 te delen.

Hoe doe je dit concreet?

Tweet, pin, tag, post en share jouw verhalen, emoties, inspiraties en foto’s uit de golden age en bouw zo mee aan het online 80′s dashboard. TIJD VOOR 80 gaat zo op zoek naar het geluid, de kleur en de look van de jaren ’80.
Hoogtepunt van TIJD VOOR 80 vindt plaats tijdens de Gentse museumnacht op 28 november, waar je alle verzamelde 80′s elementen terug kan vinden in een heuse jaren 80-kamer. Wie zich de fluorage uit de eighties herinnert weet dat dat wel eens létterlijk een oogverblindend resultaat kan opleveren.

Wij mochten dit alles voorproeven op de 80′s soiree, een gezellige samenkomst van bloggers en 80′s lovers in Het Huis van Alijn. De smaak van de jaren ’80 werd geserveerd in échte ananassen en terwijl de pina colada’s vlotjes binnen gingen, was het steeds moeilijker stil te staan op hits van George Michael, Madonna en A-Ha (take on meeeeeee…!)

Je hoort het, het is hoog tijd voor een dosis jaren ’80. Want, wat waren die toch prachtig!

Huis van Alijn
Kraanlei 65
9000 Gent

www.tijdvoor80.be

Sandra Declercq

sandra| 11 Oct 2013| 1 comment

Carhartt WIP_600*520

Carhartt opent vandaag de eerste Carhartt WIP flagship store in ons land.  WIP, ofwel Work in Progress, is de meerstreet infused apparel collectie van het hippe Amerikaanse kledingmerk.

Carhartt, oorspronkelijk in het leven geroepen als workwear voor boeren en bouwvakkers, werd in de jaren ’90 opgepikt door de hip hop scene wat een enorme boost voor het merk betekende. De kledingstukken bewaarden hun functionele karakter maar werden plots hip en fashionable met een flinke dosis street credibility.

Kenmerkend voor Carhartt is het gebruik van de karakteristieke kleuren blauw, wijnrood, fel oranje en oker. Daarnaast is er ook de iconische Duck, de bruine stof waarin de eerste werkoveralls van het merk werden vervaardigd. Work In Progress gaat voor zijn herfst -en wintercollectie opnieuw terug naar de roots van het merk: opvallend is het gebruik van de typische camouflageprint,  die oorspronkelijk voor jagers werd ontworpen.

De winkel verkoopt zowel de mannen -als vrouwencollectie van Work In Progress. Naast onmisbare basics en een grote verscheidenheid aan denim in verschillende kleuren vind je er heel wat beanies, riemen, rugzakken en petten om je look af te maken.  Leuk zijn de originele Carhartt accessoires die elk seizoen veranderen, van zakmessen, balpennen tot zelfs aanstekers.

Ter ere van de opening van de eerste Carhartt Work In Progress winkel in België werd er ook een limited edition T-shirt ontworpen die exclusief verkrijgbaar is in de Gentse shop.

Carhartt WIP flagship store – Sint-Pietersnieuwstraat 38, 9000 Gent

tekst en beeld: (SD)

 

sandra| 04 Oct 2013| 0 comments

Fotofever Brussels 2013 opent vandaag officieel de deuren. Het Brusselse Tour&Taxis wordt dit weekend een broeihaard van creativiteit en jong talent.

Fotofever, de jaarlijkse photography art fair is inmiddels aan zijn tweede editie toe en brengt een bonte verzameling werken van jonge, maar ook gevestigde fotografen, die vertegenwoordigd worden door internationale gallerijen en uitgevers. Daarnaast vind je er ook standen van drie grote musea in België: het FoMu in Antwerpen, het Musée de la Photographie de Charleroi en Bozar in Brussel. Je kan ook een bezoekje brengen aan de frivole mini-collectie erotische foto’s en even pauzeren in de bar of in het restaurant.

Fotofever is een interactieve expositie waar je als kunstliefhebber, fotograaf of verzamelaar ook zelf kan aan deelnemen. Zo vinden er het hele weekend lang verschillende fototalks plaats waarin ideeën en kennis over fotografie worden uitgewisseld tussen bezoekers en professionelen. Wie zelf de microbe te pakken heeft, kan bovendien nog terecht bij fotofolio op zaterdag, een initiatief waarbij iedereen zijn portfolio kan voorleggen aan experten.

Een belangrijke pijler van deze tentoonstelling is de aandacht voor jong talent. Zo werd er, net als vorig jaar, een fotowedstrijd georganiseerd waarvan de winnaar maar liefst twee tentoonstellingen in de wacht sleept: een in Brussel en een in Parijs. Winnaar van deze editie is Saartje Van De Steene, die vorig jaar afstudeerde aan de KASK in Gent.

Leuk detail: voor de VIP’s is er nog de lounge corner ingericht door Ikea, één van de grote sponsors van Fotofever. Daar kan je je met een drankje en een hapje neervleien in één van de traditionele Ikea sofa’s aangekleed door grote internationale kunstenaars, waaronder graffitikunstenaar Benjamin Spark. (sd)

Fotofever_04

Fotofever_02

Fotofever_07

Fotofever_01

Fotofever_11

Fotofever_05

Fotofever_08

 

Fotofever Brussels

Tour&Taxis (loods 1)
Havenlaan 86C
1000 Brussel

www.fotofeverartfair.com